Syvällisempiä asioita, Mun sairaudet

by - syyskuuta 28, 2020

 Moikka, mä aattelin että kun joskus tullut kommenttia että haluisitte et puhuisin vähän syvällisempiä asioita eikä aina noita meikki sitä ja meikki tätä :D

Niin ajattelin nyt avata teille vähän asiaa mun sairauksista. Mitä sairastan ja vähän tietoja niistä.


Mä en siis häpeile mun sairauksia ja pystyn puhumaan niistä aika avoimesti kelle tahansa.

Mä siis sairastan Haavaista Paksuolen Tulehdusta ja Skitsofreniaa.



Haavainen Paksusuolen Tulehdus:

- Sairastuin 15v kun olin yläasteen viimeisellä luokalla.

- Oireilin kaikin tavoin, oksentelua, kuumetta, mikään ruoka ei pysynyt sisällä, ruokavalion muutos ei auttanut ym

- Tällä hetkellä sairaus on hyvässä mallissa, ruoka pysyy sisällä ja vatsakin toimii normaalisti.

- Syön 2 eri lääkettä, Imurel ja Pentasa

- Mulla on kontrollikäyntejä täällä Tampereella ja tähystykseen en joudu ku muistaakseni 4v välein tai sillee riippuu missä kunnossa suolisto on.

- Diagnoosi siis Colitis Ulcerosa



Skitsofrenia:

- Sairastuin tähän skitsofreniaan kun olin 20v

- Olen oireillut psykoosia jo 14v asti

- Mä nään erilaisia "ihmisten" näköisiä hahmoja sekä kuulen pääni sisällä myöskin erilaisia ääniä tai noiden hahmojen puhetta

- Ne hahmot ovat usein ilkeitä ja käskeviä, mun on silloin kohtauksen aikana vaikea olla tottelematta ääniä

- Kun tämä "kohtaus" iskee, olen poissaoleva ja saatan täristä sekä olen peloissani.

- Mua ei saa jättää missään nimessä yksin ja pitää katsoa että en vahingoita itseäni, hahmot käskevät mua satuttamaan itseäni ja siinä tilassa en oikein pysty vastustamaan ennenku saan apua tai lääkkeet

- Syön tähän sairauteen monia lääkkeitä kuten Aripiprazol, Venlafax ja Leponex sekä tarvittava menee Ketipinor joka ei välillä edes auta 😕

- Käyn säännöllisesti verikokeissa joka kk jossa katsotaan valkosoluja tuon Leponex -lääkkeen takia

- Tällä hetkellä sairaus on vaihtelevalla tasolla ja olenkin sairaslomalla tällä hetkellä ja olen palaamassa kouluun kunhan tää olo tästä tasaantuu.

- Olin juuri viikon Psykiatrisessa Sairaalassa joka on tuttu paikka mulle ja olen sielläkin tuttu kasvo koska olen niin paljon ollut eri osastoilla. Mun Skitsofrenia todettiin v. 2013 kun olin Harjavallan Psykiatrisessa sairaalassa. Olinkin silloin puolisen vuotta sairaslomalla, ensin mulle todettiin psykoottinen masennus joka lopulta muuttui Skitsofreniaksi ja nykyinen diagnoosi on siis Erilaistumaton Skitsofrenia Jatkuva.


Sellasia sairauksia mulla, kaverit sanoo et mie elän oman elämäni kauhuleffaa skitsofrenian takia 😄

Mua ei siis ton skitsofrenian takia tarvi pelätä enkä mä ole sellanen "hullu", elän ihan tavallista elämää, paljon kavereita ja poikaystävä löytyy ja opiskelen kunhan muistan vain syödä lääkkeeni säännöllisesti ja tunnollisesti :)


Haavainen Paksusuolen Tulehdus ja Skitsofrenia eivät näy musta mitenkään päällepäin ja moni ei edes tiedä mun sairauksia ennenkuin kuulevat ne 😄

Näiden sairauksien takia asun sellaisessa asumisyksikössä ja tavoitteena muuttaa täältä poikaystävän kanssa yhteen ja saada koulu hyvään malliin 😊

Täällä kotona on vähän tiukat säännöt mutta niiden kanssa on elettävä ja toteltava vaikka saahan täällä olla vapaasti esim käydä keskustassa kahvilla, tänne voi tulla kahville kavereita yms.

Youtubeen olenkin tehnyt videon missä esittelen mun huonetta 😃 Käykää kurkkimassa se jos kiinnostaa yhtään 😉


Tämmönen pieni "tieto" pläjäys mun sairauksista, toivottavasti tää postaus oli mielenkiintoinen ja että mahdollisesti voisin saada vertaistukea joltakin jolla on samanlaisia sairauksia sekä toivon että te lukijat ymmärrätte mua ehkä hitusen paremmin 😄


Mutta kiitos kun jaksoit lukea tämän postauksen loppuun ja mä toivotan oikein ihanaa maanantaita ja viikkoa 😊💗

You May Also Like

10 comments

  1. Olet mahtavan rohkea, kun kerrot avoimesti sairauksistasi! Näytät tärkeää esimerkkiä muillekin, että ihan saman arvoisia ja arvokkaita ihmisiä me kaikki ollaan. Ihanaa syksyä ja hyvää vointia sinulle!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo näinpä, oli sitten mikä tahansa sairaus, kaikki ollaan tärkeitä ja arvokkaita :) !

      Voi kiitos paljon ja samoin sinne hyvää syksyä ! <3

      Poista
  2. Tosi rohkea teksti ja musta on todella tärkeää et etenkin skitsofreniasta puhuttais avoimesti jotta ihmiset tajuais et se ei oo ensinnäkään mikään kuolemantuomio vaan ihan tavallista elämää pystyy silloinkin elämään (toki omien pienten erikoisuuksien kera) ja toisekseen kenestäkään ei näy päällepäin jos sitä sairastaa! Tsemppiä sulle jatkoon :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos ihanasta kommentista :)

      Joo musta on kas tärkeää että puhutaan oli sairaus mikä hyvänsä.
      Kiitos paljon :) <3

      Poista
    2. Ano; itse olen huomannut että juurikin skitsofreniasta puhutaan nykyään hyvinkin avoimesti ja paljon, onneksi :)
      Paitsioon jäävät äärimmäisen synkät sairaudet, joista todellakin usein halutaan vaieta, eli persoonallisuushäiriöt.
      Näihin et saa monesti apua edes mielenterveyspalveluista, koska persoonallisuushäiriöitä ei katsota akuuteiksi. Mielestäni järjetöntä, koska esimerkiksi epäsosiaalisesta persoonallisuudesta kärsivä on usein vaaraksi paitsi itselleen, myös muille. Ja vieläpä ilman psykoosia.
      Meni vähän ohi, mutta alaa opiskelleena nämä asiat kiinnostavat.

      Rohkea teksti ja kivan erilainen :)

      Poista
    3. Joo on hyvä puhua avoimesti niin ihmiset ymmärtävät paremmin :)

      Joo näinpä, ihmeellistä että niihin ei saa apua /: tai ikäväähän se on.

      Kiitos, ajattelin että tälläinen teksti olisi kiva kirjoittaa ja pohtia asioita :)

      Poista
  3. Mullakin on diagnosoitu skitsofrenia, "kiva" ku on muitakin kohtalontovereita.:)

    VastaaPoista
  4. Joo,mä noi sun diagnoosit toki tiesinkin ja ihailen tosi paljon ,kun yrität käydä koulua.Toki olet vielä tosi nuorikin. Kyllä minäkin sairastuin tosi nuorena,mutta en kyllä oikein ohjausta saanut eteenpäin.Ei mulla tainnut mennä mitään lääkettäkään,kun joskus 20 vuotiaana yritin Tampereella yliopistossa aloittaa.Kiva siellä oli ahdistuksen kourissa anorektisena ja unettomana miettiä itsemurhaa ja lopulta tehdä puol feikki itsariyritys(soitin itse ambulanssin).
    Jotenkin vaan ...mä olisin tykännyt just jostain kosme-opiskelusta.
    Mulla on kauheasti kosmetiikkaa ja luen paljon aiheesta.Ihan blogeja ja muuta.
    Joo tosiaan yritin muutamaakin koulua aloitella,mutta ei...
    Niin ni kiva kun sä jaksat opiskella tai ainakin yrität.Vaikka kyllä mäkin tosissani aikoinaan yritin. Nyt olenkin jo 45 v. eikä kukaan odota multa enää mitään.
    Ei mulla mitään hoitoakaan ole,että lääkkeet uusitaan vaan omakanta.fissä terveyskeskuslääkärin toimesta.
    Neuroleptit väsyttää niin,että on tosi vaika nousta järkevään kellon aikaan.En mäkään mikään "sellainen hullu" ole;) Hittoako se edes tarkoittaa;)

    VastaaPoista

Kiitos Kommentistasi ♥